Vajon mit szólnának hozzá a mai taxisok, ha indulás előtt hivatalosan meg kellene esküdniük, hogy nem követelnek az utastól több viteldíjat, mint amennyi nekik jár? Ez elég lehetetlenül hangzik, igaz? Pedig a 20. század elején még hittek abban, hogy az eskütevés megregulázza az akkori bérkocsik „sofőrjeit”.
Fiáker állomás a Szent György téren - Forrás: egykor.hu
Az utasok és kocsisok „harca” nem újkeletű. Az 1900-as évek elején még egy- és kétfogatú bérkocsik szállították a budapesti lakosságot. Mondhatni ők voltak a taxik elődjei. (Egyébként az egyfogatú bérkocsit konflisnak, a kétfogatút fiákernek nevezték.) Az utazás úgy történt, hogy az utas és a kocsis az induláskor, illetve az érkezéskor is egyeztette az óráját, s az utas eszerint fizetett. Semmi digitális óra, a taxamétereket is csak 1911-ben vezették be.
Kétfogatú bérkocsi (Fiáker) - Forrás: fortepan.hu
Már 1904-ben a Pesti Napló egy cikke arról számol be, hogy ez a rendszer nem működik megfelelően, mert „Hiába van órája a vendégnek is, a kocsisnak is, hiába igazítják össze percnyi pontossággal az indulás alkalmával, amikor a fizetségre kerül a dolog, a kocsis órája mégis több időt mutat, mint a vendégé. És a tapasztalás mindenütt azt bizonyította eddig, hogy nem a vendég órája romlik el útközben, hanem rendszerint a kocsisé.”
Egyfogatú bérkocsi (Konflis) - Forrás: retrobolhapiac.hu
Emellett arról is értesülhetünk a cikkből, hogy Oroszországban a rendőrfőnökök ennek a problémának a megoldására azt találták ki, hogy a kocsisoknak az indulás előtt meg kell esküdniük, hogy nem követelnek több viteldíjat, mint, ami jár. Ebben a legmegdöbbentőbb, hogy hittek is ennek a módszernek a hatékonyságában.
Erre a magyar cikkíró csak ennyit fűzött hozzá: „A megoldás kétségkívül igen elmés, de hogy tovább ne menjünk, itt Budapesten már maguk a bérkocsisok régen kitalálták, hiszen minden bérkocsis kész a viteldíjat sokalló vendég előtt megesküdni rá, hogy neki az utolsó krajcárig annyi viteldíj jár, mint amennyit ő követel.”
Ha tetszett ez a bejegyzés, akkor kövesd az oldalt facebook-on is.