A halál oka: egy kérdőív
2015. május 26. írta: Serendipity87

A halál oka: egy kérdőív

Különös cikk jelent meg a Pesti Napló hasábjain 1904 júniusában. Egy képzeletbeli öngyilkos utolsó levele, amelyben feltárja szörnyű tettének okát. Humoros és groteszk módon ismerhetjük meg ebből a huszadik század eleji budapesti polgárok gondolkodását és hétköznapi problémáit. A levél stílusa annyira lenyűgöző, hogy kénytelen vagyok szó szerint idemásolni. Így hangzik:

„Isten veled ringó délibábok és száguldó adóbevallások büszke hazája! Isten véletek, ti komor, hófödte Kárpátok és Isten véled, te csodás bejelentő hivatal! Isten veled te dagályos Adria és Isten véletek ti szapora statisztikai kérdőívek! Ti itt maradtok, de hű fiatok a halálba megyen.

garay_utca_23_balrol_cholnoky_jeno_cholnoky_ferenc_zelovich_kornel_es_elotte_a_fia_es_cholnoky_laszlo-fortepan_hu.jpgGaray utca 23., balról Cholnoky Jenő, Cholnoky Ferenc, Zelovich Kornél és előtte a fia és Cholnoky László (1900) - Forrás fortepan.hu

 

Romlásom ott kezdődött, hogy egy kis legénylakást rendeztem be. Alig költöztem belé, a házmester két ívet tett elém.

-Tessék ezeket kitölteni!

Hát kitöltöttem. Beleírtam, hogy hogyan hívnak, melyik rózsabokorban jöttem a világra, ki volt apám-anyám, ki volt szoptatós dajkám, melyik istent imádom, honnan jöttem, hova megyek, milyen nyelven beszélek mikor nem hallgatok, mi a kedvenc ételem, van-e babám, vagy pedig árva vagyok-é, mint a gilice madár és – Isten tudja, mi mindenre megfeleltem még. Azután csak azon tűnődtem, hogy ugyan ki lehet az, aki minderre kíváncsi.

Egy hét múlva megint kaptam két ívet. Azt mondja, hogy a statisztikába engem is be akarnak venni adatnak. Írjak meg hát mindent, amit csak az ív kérdez. Újból leírtam hát, hogy hogy hívnak, hol születtem stb. stb.

Nemsokára kaptam két adóbevallási ívet. Mivel foglalkozik ön? Mennyit költ? Mennyit keres? És azonfelül mennyit keres? Végül becsületszavára mennyit keres?

penzugymin_a_varban_1909-egykor_hu.JPG

Pénzügyminisztérium épülete a Várban 1909 - Forrás: egykor.hu

 

Aztán jöttek a kedves meghívások, hogy fizessek községi adót, állami adót, hadmentességi adót. Jelenjek meg pontosan d. e. ½ 9 órakor, mert különben elővezetnek, becsuknak, fölnégyelnek és ellicitálnak. Erre én megjelentem ½ 9 órakor, künn várattak ½ 1 óráig és akkor sem négyeltek föl, hanem csak összeszidtak és rám parancsoltak, hogy fizessek ennyi meg ennyi adót. Jutalmul pedig kezembe nyomtak két kérdőívet és szelíden meghagyták, hogy ezt töltsem ki, mert különben azzal fenyegettek meg, hogy nem fogadják el az adómat.

Nahát én fizetni fizetek. Utolsó leheletemig fizetek: fizetek, mint egy ógörög katonatiszt, mint egy Leonidász! Mert én jól tudom, hogy egy európai nagyhatalomnak vagyok a polgára és ha netán valamikor Közép-Afrikában megtalálnának sütni a kannibálok, akkor Goluchovszki (aki 1895-1906 között osztrák-magyar közös külügyminiszter volt – a szerző megjegyzése) tiltakozó jegyzéket küldene az érdekemben – németül. Az ilyesmiért pedig meg kell fizetni.

agenor_maria_goluchowski-pl_wikipedia_org.jpg

Agenor Maria Goluchowski - Forrás: pl.wikipedia.org

 

Ismétlem, fizetek, csak ne kérdezzenek többet! Nem bánom, kürtöljék ki az egész világnak a nevemet, az apámat, az anyámat, a szoptatós dajkámat és a fatornyos hazámat, csak ne kérdezzenek többet!

Megmondom azt is, hogy mi kergetett a halálba. Mikor kijöttem az adóhivatalból a két kérdőívvel, az utcasarkon egy hordár egy kis cédulát nyomott a markomba. Ez állott rajta: „Ivott már ön Kneipp-féle malátakávét?” Fölordítottam kínomban és egyenest hazarohantam. Most itt vagyok és farkasszemet nézek a pisztolyom csövével.

kneipp_kave-vasarnapi_ujsag_1900_februar_epa_oszk_hu.JPG

Kneipp malátakávé hirdetése - Forrás: Vasárnapi Újság 1900. február. epa.oszk.hu

 

Pedig kár értem, mert – érzem – idővel a haza hű polgára lehettem volna. Azaz mit polgár! Adóalany, statisztikai adat, bírságolási médium, felülfoglalási objektum, nemzeti vagyonrész, tömegválasz, vagy amit csak parancsoltak volna.

No de mindegy, ennek meg kell lennie. És csak egy vigasztal: ha majd megtalálják holttestemet, a mentők, a rendőrség, a halottkém, a statisztikai hivatal, az orvos-szakértők, az adóhivatal, a hadügyi osztály, az anyagvizsgálók kongresszusa – mind-mind kérdőívekkel fognak ostromolni és én egyikre sem fogok válaszolni! Hahaha!”

 

Ha tetszett ez a bejegyzés, akkor kövesd az oldalt facebook-on is.

A bejegyzés trackback címe:

https://emlekezzbudapest.blog.hu/api/trackback/id/tr787469872

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sol Durka 2015.06.26. 18:43:24

Pompás írás! Ha a régies szóhasználattól eltekintünk, akár ma is születhetett volna. Az állam minden korban uralkodik és sarcol.
süti beállítások módosítása